Fredag eftermiddag mellem kl. 13:00 og 16:00 kunne man komme på havnen i Juelsminde med det tøj man ikke kunne bruge mere og evt. bytte til noget andet, uden at man skulle have penge op af lommen.
Sejlskibet Bonavista havde lagt til kaj i Juelsminde, da det var anden sidste stop rundt i landet og den havde genbrugs tøj med, som man kunne bytte.
Der var mange folk der var mødt op på havnen i det gode vejr, hvor solen skinnede fra en skyfri himmel.
Man kunne komme ind på skibet for at kunne se, hvordan et skib så ud.
Der var sat nogle pavilloner op, hvor man kunne evt. lave sin egne nøgle ring og der var en person der var hurtigt til at hjælpe, hvis man havde brug for dette.
Lidt info om skibet:
Bonavista er bygget i 1914 og sejlede oprindeligt uden motor efter klipfisk på Newfoundland . Senere deltog skibet med motor og reduceret rig almindelig fragtfart i Nord- og Østersøen, indtil hun i 1971 blev rigget op igen og sejlede med chartergæster.
Bonavista blev købt af staten i år 2000 og er blevet totalt restaureret mellem 2008 og 2019.
Bonavista ligger om vinteren til kaj i Holbæk Havn.
Data om skibet:
Længde i dækket: 25,6 m.
Længde med bovspryd: 36 m.
Bredde: 6,9 m.
Højde fra vandlinje til top stormast: 24,5 m.
Tonnage: 98 brt.
Lastevne: 150 tons
Sejlareal: 375 m2 fordelt på 10 sejl
Maskine: 4 cylindret Yanmar diesel på 195 hk.
Oprindelige besætning: Skipper, styrmand/bedstemand, letmatros, jungmand og dæksdreng
Bonavista er bygget til Newfoundlandsfarten på Ludvig Johansens træskibsværft i Marstal. Til den krævende sejlads over Nordatlanten blev skibet bygget ekstra kraftigt og navngivet efter en af de små udskibningspladser for klipfisk på Newfoundland. Denne fart blev ofte indledt med en stykgodslast til Island, efterfulgt af en ballastrejse vestover. På Newfoundland blev der på små pladser lastet klipfisk til Middelhavet og den Iberiske halvø og retur til Newfoundland eller hjemover blev der medtaget en last salt. I 1926 blev en 53 hk. motor installeret og skibet blev indsat i almindelig fragtfart i Nord- og Østersøen.
I 1950 blev hun nedrigget til jagt og 9 år senere solgt til Aalborg. I 1971 blev Thomas, som skibet hed på daværende tidspunkt, solgt til partrederi med Per K. Thuesen fra Holte som fører og hjemskrevet i Rungsted. Thuesen genetablerede skonnertriggen, monterede et stort dækhus og sejlede herefter fiske- og charterture med skibet; nu under navnet Syveren. I 1975 fik skibet sit gamle navn tilbage og sejlede i de næste 25 år med passagerer i danske farvande.
I 2000 stoppede Kulturværdiudvalget salget af Bonavista til udlandet og Nationalmuseet overtog herefter skibet, som blev lagt op i Svendborg. I 2008 blev Bonavista sat på bedding i Marstal og gennemgik herefter en gennemgribende restaurering, som kulminerede med en storslået søsætning i pinsen 2012. I 2019 blev Bonavista igen sødygtig og sejlklar. Skibet har alle nødvendige godkendelser og forsikringer for sejlads med passagerer.
Bonavista er en af få tilbageværende danske langfarts skonnerter og den største tomastede, der er tilbage. Bonavista er indrettet så originalt som muligt, med sit store gamle lastrum, lasteluger og kahytter efter originale tegninger giver skibet en oplevelse af, hvordan det har set ud i 1914.
Bonavista er ejet af Nationalmuseet.
Kilde fra. https://www.skibe.natmus.dk/skonnerten-bonavista